fredag, juni 17

eat, pray, love

Har ni läst "Lyckan, kärleken och meningen med livet"? Jag har skrivit det förut, att om man bortser från den flummiga (en aning kräkframkallade) svenska titeln, så är det en väldigt bra bok. Jag läste den när jag var i Thailand, och ibland var det så jäkla bra saker som sades, så jag var tvungen att skriva ner sidnumren för att kunna leta upp det igen. Igår köpte jag Topphälsa och då fick man med boken! Så, jag letade reda på några av mina små citat.



I den gamla yogiska skriften Bhagavad Gita står det att det är bättre att leva sitt eget liv på ett ofullständigt vis än att leva en fulländad imitation av någon annans.  


Sedan citerade han Bhagavad Gita, yogans heligaste urkund: "O Krishna, tanken är rastlös, oregerlig, stark och oböjlig. Jag anser den lika svår att tämja som vinden."


"Du önskar för mycket, stumpan. Sluta slänga slantar i önskebrunnen och bli rik på dem istället."


Kärleken är alltid komplicerad. Men älskling, människor måste försöka älska varandra i alla fall. Vi får finna oss i att hjärtat brister då och då. Det är ett gott tecken, ett krossat hjärta. Det betyder att vi har satsat på någonting.




Och NEJ, det räcker inte att se filmen. Då missar man dom här små pärlorna.

Inga kommentarer: