onsdag, september 1

valet 2010, let's röst.

För att fortsätta och avsluta min lilla politiska diskussion:

Jag har väldigt svårt för det här med partipolitik. Det finns saker i alla partier som stämmer överens med mina åsikter, samtidigt som det finns saker i alla partier som strider mot allt jag står för. Samtidigt som jag röstar för något jag tycker är bra, röstar jag på något som jag tycker är helt värdelöst.

Samma sak med blockpolitiken. Jag kanske sympatiserar med socialdemokraterna i väldigt många frågor, medan vänsterpartiet har en del åsikter som är helt åt helvete, vilket gör det omöjligt för mig att rösta på S, med tanke på den rödgröna alliansen. Likadant på den andra sidan, jag kanske håller med moderaterna/centern/folkpartiet i mycket, men vill absolut inte att KD med sina kristna värderingar ska få vara med och kladda = vill inte rösta på ett alliansparti.

Det är som att köpa ett par fantastiska skor men samtidigt bli tvungen att betala för och använda den obeskrivlig fula matchande väskan.


Så, hur blir det då? Ska jag strunta i att rösta? (Något som helt klart verkar vara den enklaste utvägen.) NEJ, för då har jag inte rätten att gnälla sen när allting går åt helvete. Självklart ska man använda sin möjlighet att påverka. Helt klart står att jag kommer att rösta på ett alliansparti, för det är deras grundtankar som överensstämmer bäst med min syn på samhället. Jag får väl helt enkelt blunda och peka på något och be till gud att KD inte får vara med och bestämma allt för mycket.


Nu röstar vi!


Jobbigt att sätta sig in i politiken? Oh nej.

Inga kommentarer: