onsdag, september 1

kristdemokraterna och jag,


Var självklart tvungen att undersöka det här med kristdemokraterna. Ja, det verkar som att jag och Göran Hägglunds lilla parti råkar ha en del åsikter gemensamt. Ja, det kan hända att min syn på KD som "konservativt homofobparti" är en aning förlegad och till en viss del beror på att jag inte är så insatt som jag önskar att jag var. (eftersom att jag önskar att jag visste allt, om allt.)

Men, faktum kvarstår att jag har oerhört svårt att identifiera mig med ett parti som "står för demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund". Från KD:s egna hemsida. Det är en känsla jag samlat på mig genom åren och frågor som bland annat fått mig att sura till är abort, homosexuellas rätt till adoption, detta ständiga tjat om "kärnfamiljen" "barn har rätt att växa upp med en mamma och en pappa". Kristendomen (och flera andra religioner med den) står för en förlegad syn på människan och samhället, och det är något som jag vänt mig bort från för länge sen.


Sorry Göran, det blir aldrig du och jag.

Inga kommentarer: