fredag, juli 2

Regnbågsfärgade ormar i paradiset.

Du ligger och tittar ut över havet. Känner hur solen bränner (du vet hur du komer att ångra dig ikväll men orkar faktiskt inte röra dig en enda millimeter). Vinden fläktar alldeles lagom. Du blundar och njuter av vågornas brus. Total harmoni. Tänker "Jag älskar semester. Jag ÄLSKAR Thailand". Du hör hur några människor långsamt närmar sig. Du tittar upp. Plötsligt och smärtsamt slås idyllen i spillror. De förbipasserande människornas fötter, iklädda djävulens avkommor. FOPPATOFFLOR.

Allvarligt talat alltså, det är en galen epidemi. Thailand kryllar inte längre av turister, Thailand kryllar numera av turister med foppatofflor. Röda, rosa, gula, blåa, gröna, orangea, lila, vita, svarta, alla regnbågens jäkla färger är representerade. Dom sitter på allas fötter. Tyvärr har jag ännu inte kommit till det värsta. Det är inte bara turisterna. Thailändarna har dom också.

Att semestra i Thailand är fantastiskt underbart (förutom när flygmyrorna eller jätteskalbaggarna svärmar), njutningsfull träning i den svårbemästrade konsten "att göra absolut ingenting". Dagens största ansträngning består av att smörja in sig med solskyddskräm. De enda stora livsavgörande besluten man måste ta är "Var ska vi äta lunch?/Vad ska vi äta till lunch?/Var ska vi äta middag?/Vad ska vi äta till middag?". Man blir helt sinnesslö och kan inte ens lösa barnkorsord för hjärnan är så bortkopplad. Solen skiner, havet är blått, sanden är vit och palmerna är gröna. (Ni vet, ni har läst om det, ni har sett bilderna och ja, det är precis som på vykorten.) Paradis säger vissa. Jag skulle kunna hålla med. Om det inte var för ni-vet-vad.

Överallt där man tittar. Barn, föräldrar, gamla, unga, tanter, farbröder, svenskar, tyskar, thailändare. Jag ser faktiskt detta som ett allvarligt hot mot mänskligheten. Uppenbarligen befolkas vår jord av extremt smaklösa individer och detta oroar mig. Jag längtar hem till vårt kalla, foppatoffelovänliga vinterklimat. Jag fruktar när våren smyger sig på, när kvicksilvret rusar uppåt, för då vet jag att snart, snart kommer dom ut. Vinterns thailandresenärer tar ut sina lysande kopierade foppatofflor och visar stolt upp dom för grannen som bara hade råd med en skiddag i Bjursås. "Köpte dom för 150 bath. Bara 30 kronor förstår du." (Och det ska sägas med överlägsen "du-vet-ju-ingenting-om-världen-för-du-åkte-ju-bara-till-Bjursås"-röst.)

Nästa gång åker jag till Grönland. Eskimåer har väl ändå inga ni-vet-vad?


(haha, fan för foppatofflor. Det här skrev jag i svenska C, våren 09.)

Inga kommentarer: