torsdag, juli 14

who's that girl?

Jag sitter och läser gamla gymnasiearbeten och bara häpnar. VEM var den där tjejen? Smart. Välformulerad. Rolig ibland.

Här har vi manuset till mitt muntliga framträdande när vi hade nationella prov i svenska B. Året var 2008.


Intryck & avtryck – HÖGA KLACKAR

Jag har bytt skor inför den här lektionen. Jag har gått från relativt intetsägande Converse till utmanande höga klackar. Ni kanske frågar er varför?

Det sägs att när du ger ditt första intryck på en person kommer 55 % av den bild som personen ifråga gör sig, bestå av ditt yttre. 38 % kommer att bestå av hur du uppträder och endast 7 % av vad du säger.
  Vi kan hävda i all evighet att ytan inte har någon betydelse, men vi ljuger. Vi ljuger så mycket att näsan växer flera meter. Pinocchio skulle troligtvis ha varit riktigt stolt över den näsan vi får, när vi gång på gång påstår att utsidan inte spelar någon roll.
  Men vad har då mina skor med det här att göra? Jag kommer till det.

Jag har nyligen köpt en liten bok som endast handlar om just, skor. Den är skriven av Paola Jacobbi och en av de små fyndiga texterna som hon författat bär titeln ”Sex and the Shoe”. Den här texten valde jag för att den på ett roligt och smart sätt förklarar fenomenet ”högklackade skor” och vilka intryck ett par skor med hög klack egentligen kan ge.
  Titta bara på den här bilden. Den heter Avtryck och visar en fot iklädd en högklackad sko och så ett avtryck. Den här bilden har jag valt för att den enkelt visar att skor lämnar avtryck. Och skapar intryck.

Men vilket intryck ger egentligen ett par högklackade skor?
  Först och främst talar dina högklackade skor om att du är kvinna. Män bär inte skor med höga klackar. Har ni någonsin sett en transvestit med ballerinaskor? Nej. Här befäster man kvinnligheten med just ett par höga klackar.
  Sedan talar dina klackar om att du är redo att synas och ta plats. Man väljer inte den här typen av skor för att smälta in i mängden. Vi har ljudet. Ett par höga klackar har ett ljud som garanterat drar blickarna till sig. Sedan har vi hållningen och utstrålningen. Högklackade skor gör underverk för din kroppshållning. De gör dig längre, de smickrar dina ben, de lyfter rumpan, de rätar ut ryggen. Dom får dig att hålla huvudet högt och tala om att ”Här är jag. Duger det inte för dig så kan du dra”.
  Med ett par höga klackar kommer du att utstråla så mycket självförtroende att din omgivning kommer att få lov att bära solglasögon när dom möter dig.
  Sedan om det är sant eller inte, om du är självsäker på riktigt, eller bara fejkar har ingen betydelse i det här fallet. Det är intrycket vi pratar om.

 I texten som jag nämnde finns ett citat av Sarah Jessica Parker, alias vår egen favorit-skoikon Carrie från tv-serien Sex and the City. Hon berättar; ”Ibland när man tar närbilder säger regissören att jag kan ta av mig skorna om jag vill, fötterna syns ju inte i alla fall. Men jag har aldrig gjort det. Uttrycket hos en kvinna med höga klackar är annorlunda än det hos en med platta skor.”
  Fantastiskt. Höga klackar sänder ut signaler, även när de inte ens syns!

Till sist talar ett par högklackade skor om att du besitter åtråvärda egenskaper som inte alla kvinnor här i världen gör. Du är beredd att utstå smärta (för det är vad höga klackar innebär) för att nå vad du vill ha. En kvinna med klackar vet vad hon vill, och hon är beredd att kämpa hårt för att få det. En kvinna med höga klackar talar om för människorna hon möter att hon inte viker ner sig. En kvinna med klackar har koll på situationen. Hennes skor ser lugnt på sina motståndare och säger; Stå i vägen om du vill. Men det kommer att göra jäkligt ont när jag trampar på dig.

Så, vilket intryck ville jag då ge när jag bytte till ett par högklackade innan jag skulle ställa mig här framme och prata?
  Jag ville visa från början att jag har full koll på situationen. Jag står här med rak rygg och jag kommer att göra det här så jäkla bra. Det var vad jag ville att mina skor skulle förmedla.
  Och, dessutom; Jag kan ju inte prata om vikten av snygga skor utan att bära perfekta skor själv. Jag måste ju i alla fall ge intrycket att jag vet vad jag pratar om.

- Anna Höglund, SK2, 081105

1 kommentar:

Johanna sa...

Det här är så himla sant! Gud vilket bra tal det var!

Du är så långt borta när du är i Sälen!